Ellenőrzési stratégia és célkitűzések
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2025-ben is kiemelt figyelmet fordít arra, hogy átlátható, hatékony és arányos ellenőrzési gyakorlatot folytasson. A cél nem csupán a költségvetési bevételek védelme, hanem a jogkövető vállalkozások támogatása és versenyhelyzetük megerősítése is. Ennek érdekében a NAV minden évben nyilvánosságra hozza ellenőrzési tervét, amely útmutatást ad az aktuális adóhatósági prioritásokról, módszertani újításokról és eljárási irányokról.
Ellenőrzési eljárástípusok 2025-ben
A 2025-ös évben a NAV különböző eljárásokkal végzi ellenőrzési tevékenységét, a vizsgálat céljához és jellegéhez igazodva. Ezek közé tartozik:
A hagyományos, hosszadalmas ellenőrzési eljárások gyakran túl sok időt és erőforrást igényelnek, ezért a NAV bevezette az adategyeztetési eljárást. Ez egy gyorsabb és célzottabb módszer az adatok közötti eltérések tisztázására.
A folyamat lényege, hogy az adóhatóság összeveti az online számlaadatokat más forrásokkal – például a bevallásokkal vagy más adózók által szolgáltatott adatokkal. Amennyiben eltérést talál, az érintett adózót felszólítja az eltérés tisztázására. Ellenőrzésre csak akkor kerül sor, ha az adózó nem tudja vagy nem hajlandó az ellentmondásokat rendezni.
Emellett kiemelt terület a kapcsolt vállalkozások közötti árképzés ellenőrzése. Mivel ezek a cégek gyakran bonyolítanak összetett, kockázatos ügyleteket, a NAV külön figyelmet fordít a transzferárak vizsgálatára. Ez különösen igaz azokra az adózókra, akik eltérő nyereségarányt mutatnak, és csak kereskedelmi vagy szolgáltató tevékenységet folytatnak.
Az adószakma ellenőrzési területei
1.Gépjármű és gépjármű alkatrész kereskedelmi, valamint gépjárműjavítási tevékenységet végzők, valamint gumiabroncsokat, felniket értékesítők
2. Személy- és vagyonvédelmi tevékenységet folytató vállalkozások, épületüzemeltetéssel, takarítással foglalkozó vállalkozások, munkaerőkölcsönzők
3.Számítástechnikai és telekommunkációs termékek kereskedelmével foglalkozók
4. Webhelyeken, portálokon értékesítők, külföldi és belföldi e-kereskelmi platformok üzemeltetői, illetve ezen felületeken értékesítők
5. Internetes tartalomszolgáltatók
6. Textil kis- és nagykereskedelem
7.Zöldség – gyümölcs kereskedelmi ágazat
8. Élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, nagy mennyiségben beszerző adózók (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya, burgonya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők
9. Építőipari-, valamint építőanyag kereskedelmi tevékenységet folytatók
10. Rendezvényszervezés, reklám-,marketing-, médiaszolgáltatási- és filmgyártási tevékenységet folytatók
11. Turizmus, vendéglátás, szálláshelyszolgáltatási tevékenységet folytatók, személyszállítási tevékenységet végző taxisok
12.Rendszeres termékimportra irányuló tevékenységet végzők
13. Távol – keleti termékeket árusítók
14. Szépségiparban működő (fodrász, kozmetikus, műkörmös, pedikűrös, stílus tanácsadó), valamint testedzési szolgáltatást, beleértve a személyi edző és masszőr tevékenységet folytató adózók.
15. Jövedékadó-köteles tevékenységet folytatók
Ezenfelül kiemelt figyelmet kapnak a legnagyobb adóteljesítményt nyújtó, kiemelt adózók ellenőrzései, tekintettel nemzetgazdasági szempontból jelentős súlyukra, valamint nagy volumenű beruházásaikra. Emellett hangsúlyos szerepet kap az alapvető eltérések folyamatos monitorozása és célzott intézkedésekkel való megszüntetése is.
A NAV továbbra is kiemelt figyelmet fordít az áfacsalások feltárására, megszüntetésére, és az esetleges új csalási mechanizmusok kiszűrésére. Továbbra is fókuszban marad az online adatszolgáltatások és áfabevallások, valamint a biztosított bejelentések és járulékbevallások egyezősége.
Forrás: Menedzser Praxis, Módszertani szemle, 2025/4 április